CHOCOLATE TREE Suklaalevyraadissa

Chocolate Tree Huila Colombia 70%
Tuotteen Chocolate Tree Huila Colombia 70% valmistusmaa on Englanti. Se on saanut jäseniltä pistekeskiarvon 2,60 eikä se täytä top 100 -listan kriteerejä. Katso lisäksi vierailijoiden arviot tuotteesta ja kaikki Chocolate Tree -tuotteet. Tuote kuuluu Suklaalevyraadissa tuoteryhmiin Bean to bar / Single origin, Kaakaopitoisuus 65-74%, Levyt (lisukkeettomat).

Jarkko Karhunen 05.10.2016 (Jäsenprofiili)
Tämä on ensikosketukseni kolumbialaisesta kaakaosta valmistettuun laatusuklaaseen. Minulla ei ole ennakokäsityksiä siitä, millaiselta kolumbialainen kaakao saattaisi maistua, mutta toisaalta esimerkiksi venezuelalaista kaakaotakin on niin monenlaista, että ei voi yleistää kaikkea kolumbialaistakaan kaakaota yhdeksi tuotteeksi.

Kuten aiemmat ja nykyisetkin Chocolate Treen kääreet, ovat nämäkin aivan huippuluokkaa. Hienot värit ja kuviot, jotka tuovat mieleen saman valmistajan Venezuela Porcelana -suklaan vilauksella. Toisella vilauksella huomaa jo eroja. Huomaankin yhtäkkiä ajattelevani, kuinka täysin erinäköiset suklaakääreet voivatkin kaikki näyttää täydellisen tyylikkäiltä.

Sitten takaisin "työn alla" olevan suklaan tuoksuun. Ja sitä tuoksua kyllä löytyykin! Tässä on voimakkaan hedelmäinen tuoksu. Tuoksusta löytyy ainakin rusinaa ja kenties jotain pistävämpääkin, kuten passionhedelmää ja... paljon muita ilon aiheita. Näiden lisäksi löytyy myös "perus" tumman suklaan tuoksua taustalla. Kertakaikkisen mahtavaa!

Mitäpä tästä koostumuksesta sanoisi... Siinä ei ole mitään vikaa! Suklaa sulaa suussa helposti ja muodostaa paksuhkon nesteen, joka tuntuu varsin sileältä. Ihan pienen pieni jauhoisuuden vivahde tuntuu kielellä, mutta se on todella lievä.

Maut, kuten olivat tuoksutkin, ovat todella hedelmäisiä. Maku on myös hapokasta ja voin helposti kuvitella luulevani tätä madagaskarilaisesta kaakaosta valmistetuksi suklaaksi, jos ihan sokkona maistelisin. Tokihan me jo kaikki tähän mennessä (eikö vain?) tiedämme, että minä rakastan näitä hedelmäisiä, hapokkaita ja iloisia makuja. Tällaisen suklaan syöminen saa maailman vaikuttamaan iloisemmalta paikalta oman pään sisä- ja ulkopuolella. Hyvää työtä!

Myös jälkimaku on erittäin hedelmäinen ja hapokas ja siksi loistava. Tunnen vieläkin pientä kihelmöintiä kielen päällä parin minuutin jälkeen. Mutta sitten tapahtuu jotain! Iloisuus katoaa (miksi?!) ja tilalle tulee kitkeryys. Miten jälkimaku voi muuttua loistavasta joksikin ihan muuksi näin nopeasti? Viisi minuuttia loisteliaan suklaan syömisen jälkeen suussa on todella kitkerä maku, siis TODELLA kitkerä. Tässähän melkein jo mielikin kitkeröityy... mutta ei ihan. En vaan muista tällaista muutosta aiemmin tapahtuneen jälkimaun sisällä.

Tokihan kyseessä on kuitenkin aivan ehdoton huippuluokan tumma suklaa!

Annamari 29.09.2016 (Jäsenprofiili)
Sokkomaistelu: Tummaa suklaata, jossa kaakaoinen tuoksu, jopa hieman hennon hedelmäinen. Heti haukatessa tuntuu kuivakkaalta ja maistuu todella kitkerältä. Kuivattaa suuta. Jotenkin tästä ei saa makuja irti. Kuivakkuus dominoi. Juuri ja juuri anstaitsee kaksi pistettä.

Iikka 28.09.2016 (Jäsenprofiili)
Kovaa tummaa. Sokeria ei juuri ole, mutta suklaa houkuttelee puolelleen. Kitkeryyttä ei ole nimeksikään, eikä kyllä sen puoleen paljon muutakaan makua. Maun pehmeys paljastuu pikkuhiljaa, mutta tässä suklaan maussa ei ole minkään vertaa vivahteita.

Janne J 27.09.2016 (Jäsenprofiili)
Miedon tuoksuinen tumma suklaa. Ei erityisen kova rakenne, maku on kuitenkin tiukasti kaakaoinen, ensivaikutelmana jopa hieman luotaantyöntävällä tavalla. Ei siis mikään helppo suklaa nauttia. Imeskelemällä ja makustelemallakaan en saa tästä hirveästi kuitenkaan nyansseja irti, mutta makuvaikutelma pehmeää kyllä miellyttävämmäksi, vaikka selvästi kuivakkaa onkin. Positiivisena huomiona tämä ei kuitenkaan ole liian makeaa eikä liian rasvaista. Jätti kuitenkin kylmäksi. (jälkihuomio: suklaan pakkaus on kyllä upea, kelpaisi antaa lahjaksi)

Hanna P 27.09.2016 (Jäsenprofiili)
Kukkakaiverruksinen tummasuklaa. Ei oikein tuoksu. Maku on tiukka... lienee korkea kaakaoprosentti? Kovin kaakaoinen vain maku ja jopa vähän petrolinen. Ehkä häivähdys hedelmää kumminkin. Ihan liian "tiukan tumma" tämä suklaa mulle, jotta oikeesti tykkäisin, vaikka pari palaa ongelmitta saakin syötyä.