SUKLAAYHDISTYS RY

Suklaayhdistyksen perustamiskokous pidettiin 18.3.2005 Oulussa. Yhdistyksen nimeksi päätettiin tuolloin Oulun Suklaayhdistys ry ja se sai alkunsa siitä, kun edelleenkin yhdistyksen puheenjohtajana toimiva Jarkko näki televisio-ohjelmassa Tiinan keittiössä ruotsalaisen suklaanmaistelutilaisuuden, jossa pieni joukko ihmisiä oli kokoontunut maistelemaan erilaisia ulkomaisia suklaita. Jarkko näki tässä hyvän keinon saada kaveriporukka kokoontumaan yhteisen harrastuksen parissa arkipäivän rutiinien ohessa ja idea otettiinkin kaveripiirissä mielenkiinnolla vastaan.

Oulun Suklaayhdistys ry hyväksyttiin patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään yhdistysrekisteriin 12.8.2005. Lähes viisi vuotta myöhemmin, 28.6.2010 yhdistyksen nimi muutettiin nykyiseen muotoonsa Suklaayhdistys ry. Kehitämme ja monipuolistamme jatkuvasti toimintaamme suklaan parissa jäseniltä ja vierailijoilta saadun palautteen mukaan. Toivottavasti viihdyt sivustollamme yhtä hyvin kuin me jäsenet viihdymme yhdistyksen tilaisuuksissa. Emme ole ammattilaisia tai tiukkapipoja, emmekä sellaisiksi pyri.

Yhdistyksen perustajajäsenet ovat enemmän tai vähemmän intohimoisia suklaan ystäviä, mutta suuria ystäviä kuitenkin. Yhdistyksen toiminta ja jäsenistö kehittyy ja kasvaa, mutta pysyvää toimintaa kuvaa parhaiten tämä lainaus yhdistyksen säännöistä: Yhdistyksen tarkoituksena on edistää jäsentensä tietoutta suklaasta, sen valmistuksesta, valmistajista, historiasta ja käyttötavoista. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistyksen jäsenet kokoontuvat maistelemaan ja arvioimaan eri tuotteita suklaanmaistelutilaisuuksissa.

Vaikka perustajajäsenet ovatkin keskenään oululaisia kaveruksia, yhdistykseen voi ja onkin liittynyt (enemmistö jäsenistöstä) uusia, jäsenistölle entuudestaan tuntemattomia henkilöitä. Uudet jäsenet ovat tervetulleita myös jatkossa. Yhdistyksen toimintaan voi osallistua ryhmissä tai ryhmien ulkopuolella maailmanlaajuisesti. Suklaan todelliset ystävät ovat tervetulleita jättämään oman jäsenhakemuksensa.

Varsin monella sivustomme vierailijalla saattaa olla sellainen käsitys, että me valmistamme tai myymme suklaata. Tämä on väärä käsitys. Emme valmista, myy tai tuo maahan suklaata, emmekä tuota televisio-mainoksia (vaikka meitä tästäkin kerran kiiteltiin). Ainoa asia mitä aktiivisesti mainostamme on yhdistyksemme ja toimintamme.

Vaikka yhdistyksemme on suomalainen, ei se tarkoita sitä, että kaikki arvioimamme suklaat olisivat suomalaisia tai edes sitä, että kaikkia Suklaalevyraadissa olevia suklaita myytäisiin Suomessa. Hankimme suklaita ympäri maailman satunnaisesti ja tilaisuuksien mukaan.

Yritykset ja yksityishenkilöt ovat erittäin tervetulleita tukemaan Suklaayhdistyksen toimintaa. Helpoin tapa tähän on liittyä Suklaayhdistyksen kannattajajäseneksi. Toimintaamme voi myös tukea mainostamalla sivustollamme bannerimainoksilla joko omalla banneripaikalla tai banneriruletissa. Mainostajien tai kannattajien toimialan ei välttämättä tarvitse olla tekemisissä suklaan kanssa.

Jos olet suklaan valmistaja, valmistajan edustaja, jälleenmyyjä, maahantuoja tai maastaviejä ja haluat puoluettomat ja lahjomattomat arviomme yhdestä tai useammasta tuotteestasi, niin ota yhteyttä ja kerro lisää tuotteestasi. Tuotteiden lähettäminen vaatii toki luottamusta omiin tuotteisiin, mutta tällaista koeryhmää et muualta löydä.